آسیب های سکته مغزی به انسان

آسیب های سکته مغزی به انسان



"به نام خدا "

 

موضوع : اسیب های سکته مغزی

فهرست :

سکته مغزی عارضهای بسیار جدی و مرگبار است که در اثر اختالل خونرسانی به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز میباشد.

به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد، این قسمت از مغز دیگر نمیتواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی مینامند. علت سکته مغزی میتواند به خاطر مواردی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگهای خون رسان مغز ایجاد شود.

سکته مغزی تغییری در عملکرد مغز است که معمولاً حاد بوده و به دلیل آسیب دیدن یا کشته شدن سلولهای مغز رخ میدهد. تغییرات صورت گرفته باعث ایجاد دگرگونیهایی در عملکرد نرمال فر




برای مثال، ممکن است فرد دیگر نتواند حرف بزند یا دست یا پای خود را حرکت دهد. سکته مغزی عمدتاً به دلیل کاهش یا توقف جریان خونرسانی به سلولهای مغز رخ میدهند. گاهی اوقات به سکته مغزی، حمله مغزی یا حادثه قلبی عروقی (CVA)هم گفته میشود.

این نوع سکته خیلی شبیه به حمله قلبی است، تنها تفاوت آن این است که در مغز اتفاق میافتد.

ضربه مغزی یا سکته مغزی همانند حمله قلبی یک فوریت پزشکی است، که در این شرایط باید فورا و بدون تعلل با مرکز فوریتهای پزشکی تماس بگیرید.

اگر فردی مشکوک به سکته مغزی باشد، باید سریعاً اقدام کرد، چرا که سرعت درمان تأثیر قابل توجهی در نتیجه درمان سکته مغزی دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده کامل و یا حتی مرگ را در بر میگیرد. بر اساس آمار جهانی سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در جهان به حساب میآید.

سکته مغزی چیست

نشانهها و علائم سکته مغزی بسته به محل و میزان آسیب، متفاوت است. سکته مغزی معمولا باعث همیپلژی (فلج یک نیمه بدن) در سمت مخالف آسیب میشود و ممکن است بیمار دچار عوارض دیگری مانند اختلال در بلع، مشکلات حسی، مشکلات روانی و عاطفی و اختلالات درکی نیز بشود. اختلالات تعادلی و وضعیتی نیز از عوارض شایع سکتههای مغزی است.

چنانچه برای مشکل بیحرکتی بیمار اقدامات درمانی موثر انجام نشود، مشکلات ثانویهای مانند زخمهای فشاری، عفونت ریه و یبوست به وجود خواهد آمد.

سکته مغزی یک بیماری غیر پیشرونده است که علائم آن ابتدا شدید است ولی با گذشت زمان و درمان مناسب کاهش پیدا میکند. سکته مغزی تأثیرات فراوانی بر زندگی یک فرد میگذارد.

این ضایعه ممکن است باعث ناتوانی فرد برای مدت طولانی شود و مشکلات فیزیکی، روانی و اجتماعی پیچیدهای برای او ایجاد کند.

علایم سکته مغزی به این بستگی دارند که چه قسمتی از مغز و چه مقدار از بافت مغز درگیر شدهاند. معمولاً علائم سکته مغزی به طور ناگهانی بروز میکنند (در عرض چند دقیقه یا یک ساعت) و معمولا این علایم با هیچگونه دردی همراه نیستند.

ممکن است علائم به صورت گذرا ظاهر شوند، یا کاملا از بین بروند، و یا در طول چندین ساعت بدتر شوند. هنگامی که نشاهها در زمان کوتاهی (کمتر از 42 ساعت) به طور کامل از بین بروند،

به این وضعیت سکته مغزی ایسکمیک گذرا (TIA )گفته میشود.

یک سوم تمامی سکتههای مغزی در طول خواب اتفاق میافتند، بنابراین افراد اولین بار بعد از بیدار شدن متوجه علائم میشوند؛ چنین وضعیتی، تعیین زمان وقوع سکته مغزی را دشوار میکند.

ازشایعترین علائم سکته مغزی که امکان دارد رخ دهند عبارتند از:با توضیح :

★_ ضعف در دست یا پای یک طرف از بدن، و یا هر دوی آنها :

این وضعیت از ضعف بسیار خفیف تا فلج شدن کامل را در بر میگیرد. ممکن است در یک طرف بدن یا قسمتی از آن احساس سوزن سوزن شدن یا لمس شدن کامل وجود داشته باشد.

★_ ضعف در عضلات صورت:

ممکن است صورت شل شده یا کج به نظر بیاید. از آنجا که بیمار قادر به کنترل حرکت لبها و زبانش نیست، حرف زدنش نامفهوم میشود.

★_ مشکل تکلم:

بیمار نمیتواند صحبت کند، حرفهایش بسیار نامفهوم هستند، یا وقتی حرف میزند کلمات مشکلی ندارند اما مطالبی که میگوید بیمعنی هستند. گفتاردرمانی سکته مغزی میتواند به بیمار کمک کند.

★_ مشکلات هماهنگی :

احتمال دارد حرکات بیمار ناهماهنگ به نظر رسیده و تلوتلو بخورد یا برای راه رفتن یا بلند کردن اجسام مشکل داشته باشد.

★_ گیجی :

ممکن است بیمار نتواند تعادل خود را حفظ کند یا احساس گیجی کند یا مشکل بلع داشته باشد.

★_ مشکلات بینایی :

گاهی اوقات بیمار دچار مشکلات بینایی میشود، مانند دوبینی، از دست دادن دید جانبی (کناری)، یا نابینایی.(معمولاً تاری دید به تنهایی جزء علائم سکته مغزی نیست.)

★_ سردرد ناگهانی :

ممکن است یک سردرد شدید و ناگهانی بدون هیچ مقدمهای بروز کند.

★_ از دست دادن هوشیاری :

 ممکن است بیمار بیهوش شود یا به هوش آوردن سخت شده و فوت کند.

★_ مشکل در دیدن اشیاء انسان :

در برخی موارد دیده شده است که فرد نمیتواند اشیای موجود در یک سمت بدن را ببیند و اگر سرش را به آن سمت برنگرداند متوجه آن اجسام نمی شود.

★_ اختلالات زبان و تفکر: 

از آن بدتر اختلالات زبان و تفکر است. در این حالت شخص حرفهای دیگران یا مطالب نوشته شده را متوجه نمیشود و قادر به خواندن و نوشتن نیست. او حتی نمیتواند افکار خود را بیان کند و گاهی دچار اختلال حافظه و یادگیری میشود.

★_ مشکلات عاطفی:

 مشکلات عاطفی از دیگر مواردی است که در بعضی از افراد دچار سکته مغزی دیده میشود. سکته مغزی میتواند باعث احساس ترس، اضطراب، عصبانیت، غمگینی و سوگ در خود فرد یا حتی اطرافیان شود.

سکته مغزی به طور كلی موجب آسیب نواحیای از مغز میشود كه قسمتهای مختلف بدن را كنترل میكنند، ولی نواحی دیگر مغز میتوانند تا حدی كار نواحی آسیب دیده را جبران كنند. بیشتر مبتلایان قادر خواهند بود تعداد زیادی از مهارتهای از دست رفته خود را بازیابند.

البته بعضیها پس از سکته مغزی دچار مشکلات پایداری میشوند ولی بیش از نیمی از مبتلایان قادر خواهند بود پس از سکته مغزی توانایی مراقبت از خود را بازیابند.

7 نظر

  1. نظرات کاربران:

       فاطمه در ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۸:۵۸:۲۹
    سلام من از مطالب شما بیشترین استفاده رو بردم. متشکرم ممنون

       مریم در ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۸:۵۹:۳۲
    سلام متشکرم از مطالب مفید شما

       کوثر در ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۹:۰۰:۵۸
    سلام مطالب بسیار مفید بود

       زهرا در ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۹:۰۱:۵۲
    سلام مطالب بسیار مفید بود متشکرم از مدیر وبسایت

       علی در ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۹:۰۳:۱۶
    سلام متشکرم از مطالب مفیدتون

       امیر حسام در ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۹:۰۳:۴۴
    سلام متشکرم از مطالب مفیدتون بسیار جامع و کامل بود

       رضا در ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۹:۰۴:۱۴
    سلام متشکرم از مطالب خوبتون در وبسایت جدید تون


    نوشتن دیدگاه

بالا