انواع سکته ها ...

انواع سکته ها ...

سکته های مغزی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شودند که عبارتند از :

حمله ایسکمیک موقت (TIA)، سکته ایسکمیک، و سکته هموراژیک. این دسته بندی ها به انواع مختلف دیگری شامل موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

✧ سکته ایسکمیک :

در زمان وقوع سکته ایسکمیک، رگ هایی که جریان خون را به بافت مغز می رسانند، باریک شده و دچار انسداد می شوند. این انسداد در نتیجه وجود لخته خون یا کاهش شدید خون رسانی به رگ ها رخ می دهد. علاوه بر این، رگ ها ممکن است بر اثر جدا شدن پلاک ها و چربی ها از دیواره رگ و گیر کردن آن ها در بخش های باریک تر رخ دهند.

دو نوع رایج سکته های ایسکمیک، سکته ترومبوتیک و سکته آمبولیک هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

✧ حمله ایسکمیک گذرا یا موقت (TIA):

در این نوع سکته مغزی، انسداد رگ های خونی به طور موقت رخ می دهد. علائم این نوع حمله مغزی معمولاً با سکته مغزی ایسکمیک مشترک هستند با این تفاوت که این علائم معمولاً پس از گذشت چند دقیقه الی چند ساعت کاملاً از بین می روند. در صورتی که بیمار با سکته خفیف مواجه شد، باید آن را جدی گرفت چون بر اساس تحقیقات، بیش از یک سوم افرادی که با حمله TIA مواجه می شوند، ظرف یک سال بعد با یک سکته مغزی شدید روبرو می شوند.

✧ سکته ترومبوتیک:

این سکته زمانی اتفاق می افتد که لخته خون در یکی از رگ های اصلی خون رسان به بافت مغز ایجاد می شود. این لخته از طریق جریان خون به بخش های باریک تر رگ ها منتقل شده و مانع از خون رسانی به مغز می شود.

✧ سکته آمبولیک:

این سکته زمانی رخ می دهد که لخته خون ایجاد شده در بخش دیگری از بدن از طریق جریان خون به مویرگ های مغزی می رسد. عموماً انسداد در رگ های ناحیه قلب ، سینه و گردن سبب وقوع سکته آمبولیک می شود.

✧ سکته هموراژیک:

زمانی که یکی از رگ ها یا مویرگ های مغزی دچار پارگی و خون ریزی می شود ، سکته هموراژیک رخ می دهد. خون ریزی ناشی از سکته هموراژیک سبب افزایش فشار درون جمجه و در نتیجه آسیب به سلول ها و بافت مغز می شود. سکته های هموراژیک حدود 13 درصد از کل سکته های مغزی را تشکیل می دهند. با این حال، معمولاً عوارض شدیدتری نسبت به سکته های ایسکمیک دارند و نیاز به درمان آن ها سریع تر است. به طور کلی دو دسته سکته هموراژیک وجود دارد.

خونریزی داخل (درون) مغزی (Intracerebral):

خونریزی مغزی رایج ترین نوع سکته هموراژیک است و زمانی رخ می دهد که بافت های میانی و فضای داخلی مغز کاملاً با خون اشباع می شوند.

خونریزی subarachnoid :

در این نوع سکته، خون در فضای بین غشای احاطه کننده مغز و بافت مغز جمع می شود.

انواع سکته
انواع سکته هااااااا
  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا