علت سکته مغزی

علت سکته مغزی

معمولاً دلیل ایجاد سکته مغزی به نوع آن بستگی دارد. بسیاری از عوامل می توانند سبب وقوع این عارضه شوند. این عوامل عبارتند از:

رژیم غذایی :

مصرف مواد غذایی ناسالم ریسک دچار شدن به سکته مغزی را به شدت افزایش می دهند. توصیه ما این است که از مصرف غذاهایی که دارای نمک فراوان، چربی های اشباع شده و ترانس و همچنین کلسترول فراوان هستند پرهیز کنید.

کم تحرکی :

عدم فعالیت فیزیکی و انجام ندادن حرکات ورزشی به طور منظم ، ریسک ابتلا به سکته مغزی را تا حد زیادی افزایش می دهد. توصیه می شود که یک فرد بالغ ، حداقل به مدت 2.5 ساعت در هفته تمرینات هوازی انجام دهد. با روزانه نیم ساعت پیاده روی می توانید تا حد زیادی از وقوع سکته مغزی جلوگیری کنید.

مصرف الکل و دخانیات :

مصرف مداوم مشروبات الکلی می تواند سبب افزایش فشار خون و همچنین سطح تری گلیسرید (چربی مضر) خون شود. در نتیجه الکل را می توان یک عامل بزرگ وقوع سکته مغزی دانست. علاوه بر این، استفاده از دخانیات با آسیب به عروق و افزایش فشار خون می تواند احتمال سکته مغزی را تا حد زیادی افزایش دهد.

سوابق فردی بیمار :

برخی از عوامل زمینه ای وقوع سکته مغزی قابل کنترل نیستند. عواملی مانند سابقه خانوادگی، جنسیت، افزایش سن و همچنین نژاد در میزان احتمال وقوع سکته مغزی دخیل هستند.

سابقه بیماری:

برخی از عوامل و بیماری های زمینه ای ارتباط نزدیکی با وقوع سکته مغزی دارند. این عوامل عبارتند از:

بیماری عروق کرونر

بیماری درون جمجمه‌ای

نارسایی قلبی

بیماری عروق مغزی

آنوریسم مغز

ضربان قلب نامنظم

نقایص مادرزادی قلب

دیابت

ناهنجاری شریانی

عفونت یا التهاب قلب

کم خونی سلول داسی شکل

بارداری

بیماری خود ایمنی

سرطان

سابقه سكته مغزی

با وجود اینکه سکته مغزی بیشتر در افراد بزرگسال و در سنین میان سالی و کهنسالی رایج است، گاهی در موارد نادر شاهد بروز استروک در کودکان و افراد جوان هستیم. سکته مغزی لزوماً در نتیجه وجود عوامل و بیماری های زمینه ای رخ نمی دهد و پیش از اتخاذ هر گونه روش درمانی باید علت و ریشه آن مشخص شود. گاهی عواملی مانند صرع و تشنج باعث بروز علائم سکته مغزی در جوانان می شود. استروک در کودکان بیشتر از نوع ایسکمیک یا انسدادی است.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا