روش های تشخیص سکته مغزی

روش های تشخیص سکته مغزی

به منظور تشخیص قطعی سکته مغزی، شدت، و ابعاد تأثیر آن آزمایش های مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از:

✦ آزمایش خون:

پزشک شما ممکن است آزمایشات خونی مختلفی را برای سنجش سطح قند خون، عفونت های احتمالی، پلاکت و سرعت انعقاد خون انجام دهد.


✦ MRI و سی تی اسکن:

تصویر برداریMRI و سی تی اسکن می تواند تصویر دقیق و شفافی از میزان آسیب و نقاط آسیب دیده مغز ارائه کند و به پزشک در اتخاذ راهکار درمانی مناسب کمک زیادی کند.

MRI:


سی تی اسکن:



تفاوت MRI و سی تی اسکن:

سی تی اسکن یک ساختار کلی و اسکلتی از بدن را نشان می دهد اما دستگاه ام آر آی اطلاعات جزئی تری را از بدن نشان می دهد و تمام بافت های نرم بدن را به طور جداگانه شناسایی می کند. سی تی اسکن زودتر انجام می گردد و همین باعث شده تا در مواقع اورژانسی از آن استفاده نمایند. همچنین هزینه ام آر آی بیشتر از سی تی اسکن می باشد.

✦ الکتروکاردیوگرام EKG)):

نوارمغزی یا الکتروانسفالوگرافی (Electroencephalography)،است که برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز است، این تکنیک شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولاً تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود. آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، الکتروانسفالوگرام نامیده می‌شود.

یکی از روش های تشخیص رایج سکته مغزی، آزمایش EKG است. این آزمایش، فعالیت الکتریکی قلب ، و ریتم آن را ثبت می کند. تشخیص عارضه های قلبی به شناسایی علت سکته مغزی و پیشگیری از وقوع عارضه های بعدی کمک می کند.

✦ آنژیوگرافی مغزی :

یکی دیگر از آزمایشاتی که پزشک شما ممکن است پس از دچار شدن به سکته مغزی تجویز کند، آنژیوگرافی است. در این روش، پزشک با استفاده از یک دوربین کوچک، میزان گرفتگی عروق را به طور دقیق بررسی می کند.

سکته مغزی مشکلی جدی است که هر ساله بسیاری به آن دچار می‌شوند و پس از ناراحتی قلبی و سرطان، سومین علت مرگ محسوب می‌شود. صدمه‌های مغزی ناشی از سکته مغزی یکی از دلایل رایج ناتوانی بزرگسالان به شمار می‌آید.

اشخاص مسن‌تر بیش از دیگران در معرض سکته مغزی قرار دارند، اگرچه هر فردی در هر سنی، حتی کودکان، نیز می‌توانند قربانی این عارضه مهلک باشند.

عوامل خطرساز در بروز سکته‌های مغزی عبارتند از:

فشار خون بالا، کلسترول بالا، تنگی عروق، دیابت، بیماری‌های قلبی، کشیدن سیگار، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های‌ الکلی، بی‌تحرکی، چاقی و مصرف قرص‌های ضدبارداری.

فشار خون بالا مهم‌ترین عامل در بروز سکته‌های مغزی است. پژوهش‌ها نشان داده‌ است که کنترل فشار خون باعث کاهش 30 تا 40 درصدی بروز سکته‌های مغزی می‌شود.

افراد سیگاری نیز 2 برابر سایر افراد دچار سکته می‌شوند، ولی 2 تا 5 سال پس از ترک سیگار شیوع سکته در هر دو گروه به یک میزان خواهد بود.

خطر ابتلا در افراد دیابتی وابسته به انسولین نیز 2 تا 6 برابر سایرین است.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا