عوارض بعد از سکته مغزی

عوارض بعد از سکته مغزی

تقریبا یک مورد از هر چهار مورد سکته مغزی منجر به مرگ می‌شود و بیمارانی که جان سالم به در می‌برند نیز، از عوارض طولانی مدت ناشی از صدمه‌های مغزی رنج می‌برند.

برخی از بیماران پس از سپری شدن مدتی طولانی، استقلال پیشین خود را بازمی‌یابند، حال آن که متاسفانه بسیاری هرگز به طور کامل بهبود نمی‌یابند و به ناچار تغییراتی را در شیوه و سبک زندگی خود ایجاد می‌کنند و یا تا حدی به اطرافیان وابسته می‌شوند.

از دیگر عوارض سکته مغزی این است که حدود نیمی از قربانیان سکته مغزی برای انجام فعالیت‌های روزانه و مراقبت از خود به شکلی به اطرافیان وابسته هستند.

نشانه های خطر ناک سکته

کلمه FAST را به یاد داشته باشید. این کلمه مخفف چهار علامت اصلی سکته مغزی است که در دنیا شناخته شده است. در صورت بروز هر یک از علایم زیر در خود یا اطرافیان سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. واحد پیشگیری و درمان سکته مغزی با کد 724 تحت نظر وزارت بهداشت در اورژانس ها و بیمارستان های سراسر کشور در حال فعالیت هستند. در زمان وقوع سکته مغزی، دقایق و لحظه ها نقش کلیدی ایفا می کنند. هر چقدر که زمان بیشتری بگذرد ، احتمال آسیب به بافت های مغز و ایجاد عوارض شدید بیشتر می شود.

صورت (Face) : از بیمار بخواهید لبخند بزند. آیا یک طرف صورت افتاده است؟

بازو ها (Arms) : از بیمار بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد. آیا یکی از دستان دچار فلج شده است و یا فرد توانایی نگه داشتن دست خود را در وضعیت ثابت ندارد؟

صحبت کردن : (Speak) از بیمار بخواهید که یک جمله کوتاه را تکرار کند. به عنوان مثال خود را معرفی کند. آیا متوجه مشکل در تکلم بیمار شده اید؟

زمان (Time) : اگر با هر یک از علائم بالا مواجه شدید ، سریعاً با اورژانس 115 تماس بگیرید.

بعضی افراد ظرف چند روز از اثرات سکته مغزی بهبود می‌یابند، اما برای اکثر افراد بهبودی به تدریج و در طول دوره توانبخشی حاصل می‌شود. بخش اعظم بازیابی توانایی‌های عملی در سه ماه اول پس از بروز سکته مغزی رخ می‌دهد.

اکثر افراد، با بهره‌گیری از راهنمایی‌های ارائه شده، می‌توانند تا دست کم یک سال پس از بروز سکته به بهبود توانایی‌های خود در زمینه انجام کارهایی که نیازمند توانایی‌های عملی هستند و همچنین ظرفیت هوازی (ایروبیک) خود ادامه دهند.

پس از آن سرعت پروسه بهبودی کاهش می‌یابد، اما معمولا برای دوره‌ای طولانی همچنان ادامه پیدا کند. عموما پس از مرخص شدن از بیمارستان نیز برنامه توانبخشی از طریق برگزاری جلسات فیزیوتراپی در خانه یا در یک کلینیک فیزیوتراپی سرپایی ادامه می‌یابد.

در صورت ورم کردن مغز، انجام عمل جراحی برای از بین بردن ورم و کاهش احتمال خونریزی مجدد در سکته‌های خونریزی دهنده ضرورت می‌یابد.

از آنجایی که مغز نمی‌تواند سلول‌های جدیدی را جهت جایگزینی سلول‌های آسیب دیده تولید کند، بهبود بیمار به توانایی مغز در سازمان‌دهی سلول‌های سالم و جبران سلول‌های از دست رفته بستگی دارد، این توانایی را در اصطلاح نوروپلاستی‌سیتی گویند.



..............
  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا