جمع بندی

جمع بندی

سکته مغزی بسته به اینکه از نوع ایسکمیک (ناشی از لخته مغزی) و یا هموراژیک (ناشی از خونریزی مغزی) باشد، شیوه های درمانی متفاوتی دارد. در صورتی که سکته مغزی ایسکمیک و یا سکته مغزی گذرا (TIA) باشد مراحل و گزینه های درمانی به صورت زیر هستند:

1) دارو درمانی وریدی اورژانسی

2) جراحی آندو وسکولار اورژانسی شامل تزریق مستقیم دارو به محل سکته در مغز، و / یا تخلیه لخته از مغز با استنت

3) جراحی اندارترکتومی کاروتید (سرخرگ) برای برداشته پلاک ها مسدود کننده عروق

4) آنژیوپلاستی و استنت

در صورتی که سکته مغزی هموراژیک باشد، مراحل و گزینه های درمانی عبارتند از:

1) دارو درمانی اورژانسی کنترل فشار خون، تشنج، و خونریزی مغزی

2) جراحی تخلیه خون و ترمیم عروق

3) جراحی کلیپس گذاری

4) جراحی تخلیه AVM

5) رادیو سرجری استریو تاکتیک (رادیوتراپی برای ترمیم بدشکلی عروق مغزی

سکته مغزی خفیف (TIA) در حقیقت مقدمه و پیش درآمد سکته مغزی ایسکمیک است. در سکته مغزی خفیف گرفتگی و یا لخته خونی به با توجه به محدود بودن مدت کوتاهی علایم سکته را ایجاد کرده، ولی علایم آن پس از مدت کوتاهی برطرف می شوند. لازم است در صورت مشاهده علایم سکته مغزی خفیف لازم است بلافاصله به درمان آن پرداخت. چون همیشه پس سکته مغزی خفیف سکته مغزی وسیعی رخ خواهد.

مدت زمان درمان سکته مغزی خفیف بستگی به نوع و وسعت آسیب های منجر به TIA دارد. پس از تصویربرداری های دقیق CT اسکن و MRI و مشخص نوع، محل، و وسعت سکته مغزی خفیف، داروهای مناسب آن برای شما تجویز خواهند شد. در صورتی که لازم باشد با استفاده از جراحی های محدود و بسته همچون نورو آندوسکوپی و جراحی میکروسکوپی لخته، انسداد عروقی، آنوریسم، و مواردی از این قبیل درمان خواهند شد. گاه لازم است داروهای مخصوص ضد لخته و یا ضد فشار خون مادام العمر تحت نظر پزشک مصرف شوند.

در برخی موارد ممکن است حالت های ضعف شناختی، ضعف بینایی و شنوایی، و یا فراموشی بسته به محل سکته مغزی خفیف ایجاد شود. خطرناک ترین عارضه بعد از سکته مغزی خفیف احتمال بروز سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک است.

فیزیوتراپی سکته مغزی با ارائه راهنماییهای کاربردی و تخصصی به یاری بیمار میآید. متخصصین فیزیوتراپی غالباً در تعامل با دیگر اعضاء گروه درمان سکته مغزی نهایت تلاش خود را جهت رفع عوارض ناشی از سکته مغزی به کار میبندد.

بیمار باید پس از دریافت درمانهای اولیه هر چه زودتر انجام یک برنامه درمانی توانبخشی را تحت نظر یک فیزیوتراپ آغاز کند. معمولا در صورتی که بیمار از نظر وضعیت بالینی ثبات داشته باشد، پزشک ظرف 85 ساعت پس از بروز سکته مغزی او را به یک فیزیوتراپ ارجاع میدهد.

فیزیوتراپی

تغییر و بهبود سبک زندگی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از سکته مغزی داشته باشد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم تر، اقدامات زیر را انجام دهید:

ترک سیگار : تحقیقات نشان می دهد حدود شش ماه پس از ترک کامل سیگار، احتمال وقوع سکته تا حد بسیاری کاهش پیدا می کند.

ترک مصرف مشروبات الکلی

کاهش وزن

انجام چکاپ و معاینات در بازه های زمانی معین حداقل شش ماهه

اگر در منزل کسی را مشکوک به سکته مغزی دید این علایم را در ان نفر بررسی کنید.:

در لحظه ای که فرد بیمار دچار سکته می شود یک سری علائم بارز در او پدید می آید این علائم در چهره، دست و پا، رفتار و حواس بیمار اتفاق می افتد

1) یادتان باشد فردی که سکته کرده به طور ناگهانی سردرگم می شود.

2) چهره فرد و همین طور دست و پا بی حس شده و اگر از او بخواهید لبخند بزند می بینید که لب در دو سمت صورت تقارن ندارد،(کج شدن لب) اگر دو دست بیمار را بالای سر او ببرید و رها کنید یکی و یا هر دو دست (در اغلب موارد یک دست) سقوط می کند.

3) مشکل در صحبت کردن یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن دقت کنید، بیمار نمی تواند درست حرف بزند، کلمات وی نامفهوم و گنگ است.

4) مشکل در بینایی، بیماری که تار می بیند و یا حتی دید خود را از دست داده به شما سیگنال سکته مغزی می دهد

وقتی که شما مطمئن شدید که بیمار دچار سکته مغزی شده است و بی حس و بر روی زمین افتاده باید بدانید که نباید فرد بیمار را تکان دهید و آن را جابجا کنید باید صبر کنید تا اورژانس بیاید و اقدامات اولیه را انجام دهد.

ولی شما غیر از کمکی که از طریق زنگ زدن به اورژانس انجام می دهید میتوانید با استفاده از یک سوزن(سوزن خیاطی یا سوزن امپول ) خون جمع شده در مغز را کمی به جریان به بیندازید. ابتدا سوزن را داغ کنید و ده انگشت دست و ده انگشت پا را با سوزن داغ فشار دهید و به اندازه ای نخود خون از انگشتان و دست و پا خارج کنید... شما با این کار کمک بزرگی به بیمار می کنید. ممکن است با این کار سکته رخ داده شده خفیف بشود.

سکته مغزی یکی از شایع ترین علل مرگ است. بروز این عارضه می تواند سبک زندگی فرد را برای سال های متمادی تحت تاثیر قرار دهد. میزان بهبودی و ریکاوری بیمار تحت تاثیر عوامل مختلفی است که مهم ترین آن ،تشخیص و درمان سریع پس از مشاهده علائم اولیه سکته مغزی است .

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا